Darmowy Internet mobilny w Polsce dostępny jest już od 10 maja 2011 roku i będzie działał jeszcze przez 3 lata od tej daty. Zapraszamy do zapoznania się z informacjami, które opracowaliśmy specjalnie dla Państwa aby dostarczyć niezbędną wiedzę i umożliwić korzystanie z bezpłatnego dostępu do internetu oferowanego przez spółkę Aero2.
Spis treści:
2. Kto i dlaczego oferuję taką usługę
3. Kto może skorzystać z oferty
4. Jaka jest prędkość oferowanej usługi
5. Czy i jakie są dodatkowe ograniczenia usługi
6. Co trzeba zrobić aby skorzystać z oferty
7. W jaki sposób zdobyć kartę SIM
10. Gdzie można uzyskać więcej informacji
1. Czym jest darmowy Internet
Jest to oferta umożliwiająca bezpłatny dostęp do sieci Internet przy wykorzystaniu technologii bezprzewodowych HSPA+ 900 MHz oraz LTE 2500 MHz. Umożliwia ona bezpłatne korzystanie z sieci Internet, m. in. przeglądanie stron WWW, czytanie E-maili, korzystanie z komunikatorów (GG, Skype itp), przesyłanie plików itp. Dostęp do sieci możliwy jest zarówno z poziomu komputera stacjonarnego, przenośnego jak również innych urządzeń – telefonów, tabletów, netbooków itp. posiadających wbudowany lub dołączony modem HSPA+ 900MHz lub LTE 2500MHz.
2. Kto i dlaczego oferuję taką usługę
Darmowy dostęp do sieci oferuje Aero2 Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Lwowskiej 19. Spółka ta jest zobowiązana do świadczenia tej usługi przez warunki wygranego przetargu na częstotliwości 2500-2600 MHz ogłoszonego przez Urząd komunikacji Elektronicznej, na którego warunki zgodziła się spółka Aero2 biorąc w nim udział.
Aby dokładnie zrozumieć ideę należy przypomnieć: 21 maja 2009 roku UKE ogłosił przetarg na rezerwację częstotliwości z zakresu 2570-2620 MHz, na obszarze całego kraju, przeznaczonych do świadczenia usług telekomunikacyjnych, w sieciach szerokopasmowego dostępu bezprzewodowego, w służbie ruchomej. Krótko mówiąc, częstotliwości te nadają się idealnie do stworzenia bardzo szybkiej sieci bezprzewodowej LTE w dużych miastach. Rezerwacja uprawnia do wykorzystywania tych częstotliwości do dnia 31 grudnia 2024 roku.
Warunki tego przetargu były jednak nieco odmienne od dotychczas przeprowadzanych, ponieważ jego elementarnym warunkiem było zobowiązanie zwycięzcy do udostępnienia 20 proc. swoich zasobów do świadczenia bezpłatnego dostępu do Internetu przez 3 lata, a po tym czasie operator może sprzedawać usługi już w pełni komercyjnie.
W przetargu brało udział kilka podmiotów, ostatecznie zwyciężyła spółka Aero2, której współwłaścicielem jest Zygmunt Solorz-Żak, obecnie udostępnia swoją infrastrukturę spółce Cyfrowy Polsat, świadczącej usługę mobilnego Internetu HSPA+ oraz LTE.
Spełniając te wymogi spółka Aero2 rozpoczęła w dniu 10.05.2011r. świadczenie usługi bezpłatnego dostępu do Internetu o czym poinformowaliśmy na naszej stronie wraz z odpowiednim komentarzem na temat warunków jej świadczenia. Po interwencjach wielu czytelników naszego oraz kilku innych serwisów (m.in. Wykop.pl) sprawą ograniczonej dostępności zajął się Urząd Komunikacji Elektronicznej podejmując rozmowy z operatorem mające na celu ułatwienie dostęp do usługi dla wszystkich chętnych oraz spełnienie wymogów przetargu. Po interwencji urzędu spółka Aero2 w dniu 01.09.2011r zmieniła regulamin usługi, który umożliwił odbiór karty SIM drogą wysyłkową oraz obniżył opłatę depozytową za kartę SIM do 20 zł, co stanowi duży krok w ułatwieniu dostępu do usługi.
3. Kto może skorzystać z oferty
Z oferty może skorzystać każda osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka nieposiadająca osobowości prawnej, która jest zainteresowana uzyskaniem Bezpłatnego Dostępu do Internetu i spełni wymagania niezbędne do rozpoczęcia świadczenia usługi. Te wymagania to przede wszystkim zamówienie karty SIM od operatora, posiadanie odpowiedniego modemu, przebywanie na terytorium kraju objętym zasięgiem sieci HSPA+ 900MHz/LTE 2500 MHz Aero2.
Zasięg działania usługi można sprawdzić na kilka sposobów. Pierwszy z nich to mapka poglądowa dostępna na stronie Aero2. Dostępna jest również podobna mapka obrazująca zasięg planowany na 31.12.2011r. Zasięg możemy również sprawdzić korzystając z interaktywnej mapy zasięgu dostępnej na stronie Internetu Cyfrowego Polsatu, który oparty jest na infrastrukturze Aero2. Mapa ta jest o wiele dokładniejsza, nie jest jednak oficjalnie wspierana przez Aero2, w związku z czym nie można się na nią powoływać przy kontakcie z operatorem.
4. Jaka jest prędkość oferowanej usługi
Prędkość transmisji danych dla każdego Korzystającego wynosi do 256 kb/s w ciągu pierwszych 12 miesięcy liczonych od daty uruchomienia bezpłatnego dostępu do Internetu oraz do 512 kb/s w okresie kolejnych 24 miesięcy. Prędkości te będą możliwe do osiągnięcia przy dobrej jakości sygnale radiowym oraz przy nie przeciążonych stacjach NodeB /e-NodeB.
5. Czy i jakie są dodatkowe ograniczenia usługi
Tak, każdy użytkownik posiada limit trwania pojedynczej sesji, który wynosi 60 minut. Oznacza to, że po tym czasie zostajemy automatycznie rozłączeni. Możemy jednak od raz po rozłączeniu połączyć się ponownie, co przy odrobinie automatyzacji (opcja automatycznego łączenia w modemie, lub zastosowanie routera) niemalże eliminuje objawy tej niedogodności. Może to stanowić jednak problem przy pobieraniu plików z serwerów typu Rapidshare.com czy Chomikuj.pl, które nie pozwalają na wznawianie pobierania. Rozwiązaniem może być skorzystanie z ich wersji płatnych lub pobieranie plików z innych serwerów, oferujących wznawianie pobierania.
Dodatkowym ograniczeniem jest brak publicznego adresu IP wraz z blokowaniem połączeń przychodzących nie inicjowanych przez użytkownika, co ogranicza możliwość korzystania z programów P2P, uniemożliwia stworzenie serwera plików czy gier oraz wymaga dodatkowego skonfigurowania klienta VoIP.
6. Co trzeba zrobić aby skorzystać z oferty
Aby skorzystać z oferty należy najpierw sprawdzić czy znajdujemy się w zasięgu sieci Aero2. Można to zrobić korzystając z mapki zasięgu Aero2, mapki Cyfrowego Polsatu lub jeśli posiadamy telefon/modem obsługujący UMTS 900MHz należy wyszukać listę dostępnych sieci (z menu telefonu lub oprogramowania modemu) sprawdzając czy znajduje się na niej sieć o nazwie PL 17( lub Aero2, PL017), wyszukiwanie najlepiej przeprowadzić na zewnątrz budynku lub przy oknie. Jeżeli upewnimy się, że jesteśmy w zasięgu, potrzebujemy dwóch rzeczy: kartę SIM operatora Aero2 oraz odpowiedni terminal (chyba, że już takowy posiadamy)
7. W jaki sposób zdobyć kartę SIM
Zdobycie karty SIM Aero2 to jedno z najtrudniejszych zadań, która czeka osoby pragnące korzystać z bezpłatnego dostępu do Internetu. Obecnie istnieją trzy metody pozyskania karty sim:
1. Odbiór karty w siedzibie operatora
Aby odebrać kartę SIM w siedzibie operatora w Warszawie, ul. Lwowska 19 w dni robocze od 9.00 do 17.00, należy najpierw wykonać poniższe czynności:
- Wypełnij czytelnie zamówienie na Bezpłatny Dostępu do Internetu wpisując wszystkie wymagane informacje zgodne ze stanem faktycznym (jedynie kompletnie wypełniony i zawierający prawdziwe dane formularz będzie podstawą udostępnienia Bezpłatnego Dostępu do Internetu) – link do aktualnego od 01.09.2011 wniosku plik PDF
- Wpłać na konto o numerze: 24 1680 1248 0000 3000 1872 7122 – Depozyt w wysokości 20 zł (kwota obowiązuje od 01 września 2011 r.) – w tytule przelewu podaj poniższą informację Depozyt za kartę SIM BDI …(numer PESEL dla obywateli RP lub numer paszportu dla obywateli innych państw)
- Wyślij skan wypełnionego formularza i potwierdzenie wpłaty Depozytu na adres: [email protected]
- Czekaj na e-mail z Biura Obsługi Klienta informujący o terminie odbioru karty SIM
- Po otrzymaniu e-maila przyjdź w dni robocze do Biura Obsługi Klienta w godz. 9.00 – 17.00 z oryginałem (wcześniej wysłanego) formularza, potwierdzeniem wpłaty Depozytu i kserokopią dokumentu tożsamości (zgodnie z par 5.1 Regulaminu)
- Korzystanie z Usługi jest możliwe wyłącznie po zainstalowaniu karty SIM w Urządzeniu telekomunikacyjnym określonym w Regulaminie
2. Wysyłka pocztą na wskazany adres
Wysyłka pocztą na podany adres jest obecnie jedyną możliwą opcją zdobycia karty przez osoby nie mogące pojawić się osobiście w siedzibie Aero2. Wysyłka karty wiąże się z poniesieniem dodatkowej opłaty w wysokości 7 zł, która nie jest zwracana. Aby zamówić kartę SIM należy wykonać następujące czynności:
- Wypełnij zamówienie na Bezpłatny Dostępu do Internetu wpisując wszystkie wymagane informacje zgodne ze stanem faktycznym (jedynie kompletnie wypełniony i zawierający prawdziwe dane formularz będzie podstawą udostępnienia Bezpłatnego Dostępu do Internetu) – link do aktualnego od 01.09.2011 wniosku plik PDF
- Wpłać na konto o numerze: 24 1680 1248 0000 3000 1872 7122 – Depozyt w wysokości 20 zł (kwota obowiązuje od 01 września 2011 r.) – w tytule przelewu podaj poniższą informację Depozyt za kartę SIM BDI …(numer PESEL dla obywateli RP lub numer paszportu dla obywateli innych państw)
- Wpłać na konto o numerze: 74 1680 1248 0000 3000 2077 9227 – opłatę za wysyłkę w wysokości 7 zł (kwota obowiązuje od 01 września 2011 r.) – w tytule przelewu podaj poniższą informację Opłata za wysyłkę karty SIM BDI …(numer PESEL dla obywateli RP lub numer paszportu dla obywateli innych państw)
- Wyślij oryginał wypełnionego zamówienia wraz z kopią dowodu tożsamości i kopią wniesienia ww. opłat na adres: Aero2 00-660 Warszawa ul. Lwowska 19 z dopiskiem „Bezpłatny Dostęp do Internetu)
- Czekaj na e-mail z Biura Obsługi Klienta informujący o otrzymaniu kompletu dokumentów i wysyłce karty SIM
- Korzystanie z Usługi jest możliwe wyłącznie po zainstalowaniu karty SIM w Urządzeniu telekomunikacyjnym określonym w Regulaminie
3. Odbiór karty SIM na terenie jednego z punktów partnerskich Aero2
Ta opcja na chwilę obecną jest niedostępna, ponieważ spółka nie wyłoniła jeszcze zwycięzcy ogłoszonego przez siebie przetargu na dystrybucję kart, w związku z tym na obecną chwilę nie znamy miejsc w których będą znajdować się punkty odbioru ani szczegółowej procedury odbioru.
Jednym z największych problemów przy zamawianiu kart jest długi czas oczekiwania od momentu złożenia zamówienia do możliwości ich odbioru. Aero2 nie ma ograniczenia czasu realizacji zamówienia, w związku z czym zdarzają się przypadki oczekiwania dłuższego niż 30 dni. W chwili obecnej (08.09.2011r) np. operator informuje na stronie o braku kart SIM w magazynie co oznacza wydłużony czas oczekiwania do momentu uzupełnienia stanów magazynowych.
8. Gdzie i jaki kupić modem
Wybór modemu odpowiedniego dla sieci Aero2 jest dość kłopotliwy, mamy dwie podstawowe opcje:
Pierwsza – zakup dowolnego modemu obsługującego UMTS 900MHz, np. stosunkowo taniego i łatwo dostępnego modemu Huawei e173u-2, który jest dostępny niemal w każdym salonie Play za kwotę 129 zł wraz z zestawem startowym Play zawierającym 1GB transferu danych, lub na portalach aukcyjnych gdzie można zdobyć go w jeszcze niższej cenie. Niestety nie jest on wspierany przez operatora i w przypadku problemów z działaniem operator najprawdopodobniej odmówi przyjęcia takiego zgłoszenia. Wielu użytkowników zgłasza również problemy z współpracą tego modemu z kartami Aero2.
Uwaga: Coraz więcej osób zgłasza problemy z działaniem różnych modemów HSPA kategorii <10 w sieci Aero2, w związku z czym stanowczo odradzamy zakup tego typu modemów, nawet w sytuacji gdy w danym momencie współpracują one z kartami Aero2.
Druga, pewniejsza i zalecana opcja to wybór jednego z modeli oficjalnie zalecanych i wspieranych przez operatora, które gwarantują poprawne funkcjonowanie usługi i możliwość zgłaszania reklamacji do operatora w przypadku problemów z działaniem usługi. Aktualnie na liście wspieranych przez operatora modemów znajduje się 5 urządzeń:
- Huawei – E182E
- Huawei- E367
- Huawei – E398
- ZTE – MF668
Niestety aż 4 z 5 modemów znajdujących się na liście są bardzo trudno dostępne na polskim rynku, są również dosyć drogie.
Jedynym rozsądnym modelem z tej listy, który można nabyć dosyć łatwo i w przystępnej cenie jest Sierra Wireless – Aircard USB 307, obecnie dostępny w sklepach od 185 zł. Z uwagi na fakt iż obsługuje on transmisję w technologii HSPA+ kat. 10 umożliwia pobieranie danych z bardzo wysoką prędkością aż do 21 Mb/s, dlatego jeżeli nie dysponujemy jeszcze odpowiednim sprzętem warto wybrać ten modem z uwagi na pełną współpracę z Aero2 oraz możliwość wykorzystania jego pełnego potencjału w przyszłości. Pełny opis modemu znajduje się na naszej stronie w dziale modemów.
9. Jak zainstalować usługę
Aby uruchomić usługę należy umieścić kartę SIM wewnątrz modemu, następnie wsunąć modem do gniazda USB/ExpressCard do laptopa (w zależności od typu) i postępuj zgodnie z instrukcją dołączoną przez producenta modemu, aby zainstalować sterowniki oraz oprogramowanie, a następnie rozpocząć konfigurację urządzenia.
Aby ustanowić połączenie konieczne jest utworzenie odpowiedniego profilu w oprogramowaniu modemu lub telefonu. Informacje w jaki sposób można go ustawić znajdują się w instrukcji obsługi modemów i telefonów. Szczegółowa konfiguracja profilu połączenia dla Aero2 wygląda następująco:
APN: darmowy
Użytkownik: <zostawić puste>
Hasło: <zostawić puste>
Ustawienia sieci: – Wszelkie pozostałe ustawienia powinny być ustawione na automatycznie pobierane z serwera (najczęściej domyślne)
Po odpowiednim skonfigurowaniu profilu należy go zapisać i można ustawić jako domyślny. Po zapisaniu możemy już się połączyć klikając odpowiednią opcję w programie.
Poniżej wzór ustawień dla programu Mobile Partner, w modemach Huawei:
10. Gdzie można uzyskać więcej informacji
Więcej informacji o usłudze, aktualności i testy znajdziesz na naszej stronie http://techmobile.pl, jak również na naszym forum dostępnym pod adresem http://forum.techmobile.pl gdzie możesz zadawać pytania, komentować i dzielić się wrażeniami z korzystania z usługi.
Pamiętaj, że serwis Techmobile.pl jest jedynie serwisem informacyjnym i nie jest w żaden sposób powiązany ze spółką Aero2, nie odpowiada również za świadczoną usługę. Jeżeli chcesz skontaktować się z operatorem lub złożyć reklamację, przejdź na stronę Aero2.pl gdzie znajdziesz dane kontaktowe.